Helstekt fläskytterfilé med apelsinsås och pak choi

11 Maj

20130511-103924.jpg
Den här rätten blev väldigt lyckad, så den kommer jag definitivt att laga fler gånger. Just asiatiska rätter har jag lite dille på för tillfället, förutom grillat då. Receptet på marinaden är hämtat från Elle mat och vin nr 2 2009, och där finns även recept på apelsinsås, fast jag ändrade lite på det så det är min version ni ser här nedan. Båda recepten är beräknade till 4-6 personer.

Marinerad fläskytterfilé:
1 kg fläskytterfilé
4 pressade vitlöksklyftor
1 dl japansk soja
1 dl rosevin
6 msk brunt råsocker (jag minskade mängden)
2 msk hoisinsås
4 msk svart bönsås
2 msk matolja
8 msk honung (jag tog lite mindre)
salt och peppar

Putsa fläskytterfilén och gör några skåror i den. Blanda samman marinaden och låt köttet ligga i den så länge som möjligt. Bryn köttet runtom så att den får stekyta och lägg det därefter i en ugnsforn. Stek det sedan i ugnen (180 grader) tills det har en innertemperatur på ca 70 grader. Pensla den då och då med den resterande marinaden. Lägg köttet i folie och låt det vila i ca 10 minuter innan det skärs upp.

Apelsinsås:
saften av 6 apelsiner
lite japansk soja
3 msk honung
1 stjärnanis
lite mald kanel
färsk hackad chili eller chiliflakes
maizenaredning
1 msk smör

Koka upp apelsinsaften, honungen, sojan och kryddorna. Red sedan såsen när den kokar. Avsluta med att röra ner smöret.

20130511-110644.jpg

Pak choi:
Dela pak choin lite och ångkoka den sedan i knappt 2 minuter. Servera den, tillsammans med jasminris, till fläskytterfilén och apelsinsåsen. Toppa gärna det hela med lite skivad salladslök. Ät och njut!

20130511-111341.jpg

Lämna en kommentar